Rulment spate E46 Inlocuire
#1
Posted 25 October 2009 - 05:35 PM
Deci....sa nu ne plictisim...
Ridicam masina pe cric si scoatem roata...simplu pana acum.
Cu o surubelnita, eliberam siguranta piulitei si o scoatem de acolo. Puneti pe cineva sa traga frana de mana si cu ajutorul unei bune chei tubulare de 30 prevazuta cu un brat mai lung si solid, desfaceti piulita. Desfacem pe sub masina cele 6 suruburi care tin planetara pe flansa diferentialului cu o cheie Torx si apoi eliberam etrierul de lamela elastica. Scoatem capacelele de plastic din spatele etrierului apoi cu imbus de 7 desfacem suruburile care tin ghidajul etrierului pe corpul lui (sau carrier). Tragem etrierul afara cu grija...eventual impingem putin placutele daca uzura a cauzat formarea unui prag la marginea discului. Cu cheia de 16, desfacem suportul etrierului si il agatam cu o sarma sau coarda elastica pentru a nu ne incurca. Cu imbus de 6 eliberam discul si posibil sa avem placuta surpriza sa nu iasa....un ciocan de plastic sau cauciuc si se rezolva....
Acum orientam un dorn in gaura din centrul planetarei si ii dam ceva ciocane pentru a o impinge spre interior....Este posibil sa trebuiasca sa lovim destul de tare (Daca ceva nu merge...nu forta...ia un ciocan mai mare... :lol:/> )...Atentie sa nu deteriorati filetul ca ati pus-o!...Sau sa umflati din lovire capatul canelat si filetat al capatului planetarei dinspre roata....Merge un dorn de bronz sau cupru....Nu va riscati cu improvizatii....WD 40 trebuie sa fie acolo deasemeni...
Ca urmare, puneti protectorul piulitei pe fostul ei loc ca o masura de prevedere.
Partenerul/ partenera care v-a ajutat la job-ul cu frana de mana, va sta sub masina si va orienta planetara...
Miraculos, fuzeta iese si vedem rulmentul...
Daca inelul interior iese cu portfuzeta, folositi o presa TAR sau una cu 3 gheare pentru a o extrage (IN poze este cazul ideal in care inelul interior ramane cu rulmentul).
Apoi.....
Scoateti siguranta si montati presa (Un cilindru care are un surub central iar in spatele rulmentului se pune o mare rondela aproape cat rulmentul de mare in diametru, si care este tinuta de o piulita centrala)
Scoatem vechitura afara, intoarcem presa si il bagam pe cel nou in acelasi loc. Daca siguranta Zeger nu intra usor in canal, inseamna ca nu a intrat rulmentul complet si deci trebuie impins.
Verificam daca nu cumva am paradit filetul sau am turtit canelurile prin introducerea prin bagare a capului canelat de la axul planetar pe portfuzeta. Cu aceeasi presa dar fara bucsa mare ci cu numai 2 rondele, impingem portfuzeta in locul de origine. Introduceti cu atentie planetara si o fixati in suruburi pe diferential (Torx) si cu piulita din interiorul portfuzetei o trageti la locul ei..
Inca odata: Atentie la filet.
Restul in ordine inversa..
PS: Apropo...Planetara se mai poate impinge cu o presa daca nu aveti incredere in dorn si ciocan :lol:/>
Si acum pozele:
#3
Posted 25 October 2009 - 06:28 PM
B-69-TAU, on 25 October 2009 - 06:13 PM, said:
Lume noua...domnu Robert B)/>
S-auzim:
Ce reducere au membrii www.bmwautoforum.ro? Stiu ca schimbul de ulei si filtre este gratis, la tine la atelier, dar mai trebuie ceva discount-uri la restul operatiilor ;)/>.
#7
Posted 25 October 2009 - 09:50 PM
#9
Posted 09 November 2011 - 02:06 PM
La planetare, ce cheie trebuie (prinderea in grup)?
Mentionez ca, capul surubului arata asemanator ca in imaginea atasata (in imaginea atasata e o cheie torx cred?), e ca un surub normal, doar ca are forma de stea.
Si de unde as putea sa-mi mai cumpar niste chei (imbusuri, tubulare, torx, etc). Nu vreau truse complete, pentru ca o parte din cheile necesare le am, imi lipsesc anumite marimi.
Am gasit un site:
http://www.sculesiec...stelate-p1.html
http://www.sculesiec...-accesorii.html
Credeti ca sunt ok? Ma refer daca pot desface ceva cu ele. Am niste imbusuri de piata, cu care nu am reusit niciodata se desfac surubul la etrieri, mereu se stricau.
Attached File(s)
-
Torx1.jpg (101.98K)
Number of downloads: 4
#11
Posted 10 November 2011 - 10:10 AM
Bavaria, on 10 November 2011 - 12:06 AM, said:
E12
Da, exact asa este. De ce ii zice E12?
Am cautat asa ceva... Am gasit ceva, care e diferenta intre ele? ma refer la 1/2, 1/4 sau 3/8 ?
Quote
Cheie tubulară universală, lungă, 1/4", 10mm, 3/8", E12
Cheie tubulară universală, lungă, 3/8", 10mm, 3/8", E12
Dar pentru planetara, ce tubulara trebuie? De 30, cu 12 laturi? Cu tubulara normala nu merge...
#12
Posted 16 November 2011 - 04:31 PM
Mai ramane sa-mi fac o presa, asemanatoare ca cea din imagine.
Apropo, @DanS, pozele cu presele tale reprezinta un mijloc de inspiratie de nota 10.
O sa-mi fac una cand ajung la garaj, momentan m-au luat virozele, si sper sa termin de schimbat rulmentul ala.
#13
Posted 25 November 2012 - 11:31 AM
DanS, on 25 October 2009 - 05:35 PM, said:
Si daca bati pana asudezi cu totul si tot nu iese ? :)/>
Faci ca un mecanicos miraculos pe care l-am cunoscut..scoti bratul cu totul(cu planetara) si il pui sub presa sa o impinga afara pana la..15 tone forta. Rezultat ?! rupere brat de fonta..
Rezolvarea ?
Puneti putin lichid de frana in butuc (acesta fiind orientat in sus) pana trece lichidul dintr-o parte in alta si apoi la o simpla bataie iese fara probleme.. Desigur trebuie refacuta geometria in cazul asta.
Si filmulete cu ce zice nenea Dan :
#14
Posted 25 November 2012 - 03:02 PM
poiuyt, on 25 November 2012 - 11:31 AM, said:
Am primit si eu un telefon acum un an si ceva de la o persoana forumista mecanico-inventiva cu o chestie asemanatoare :lol:/> Era masina ta aceea la care lucra individul? Mi-am adus aminte cand ai zis de presa...Era o chestie de care imi amintesc ca mi-a placut cand imi descria ce garaj are ...
Nu neaparat lichid de frana...Sunt si alte metode nedistructive si la indemana. Imi pare rau ca nu mai sunt pozele in DIY, dar stergand atasamentele odata au disparut si ele. Am sa le caut si le pun iar acolo sa vezi.
Pentru cazurile in care exista gripare ca urmare a coroziunii, se poate utiliza un spary numit "ICE". Face minuni..
LE
Vad ca ai inceput deja scrierea pentru raspuns :lol:/>
#15
Posted 25 November 2012 - 03:12 PM
Apropo nu era din cauza coroziunii problema cu iesitul,chiar ma miram ca arata ca si noua in zona aia. Insa nu iesea pur simplu.
Si ca sa iti zic una si mai buna ,am schimbat degeaba rulmentul..aveam un vajait si mi s-a diagnosticat rulmentul de spate, defapt erau cauciucurile de vara problema :)/>) care au 1 an si ceva
#16
Posted 25 November 2012 - 03:15 PM
#18
Posted 25 November 2012 - 07:26 PM
poiuyt, on 25 November 2012 - 03:12 PM, said:
Inseamna ca ai facut ceva treaba, ai cumparat cauciucuri noi, rulment nou, brat nou, ai facut geometria...despre ce mecanic este vorba?
#19
Posted 25 November 2012 - 07:44 PM
pyu, on 10 November 2011 - 10:10 AM, said:
Am cautat asa ceva... Am gasit ceva, care e diferenta intre ele? ma refer la 1/2, 1/4 sau 3/8 ?
Dar pentru planetara, ce tubulara trebuie? De 30, cu 12 laturi? Cu tubulara normala nu merge...
E-urile sunt female torx.
http://www.jtote.com/images/d/9/0/d90b51e8c8f42b2c62fe368873e01cde.jpg
Torx-urile normale sunt male torx.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/32/Torx_drivers.jpg/220px-Torx_drivers.jpg
Exista tubulare tip e torx dar si chei fixe inelare cu e torx.
1/2, 1/4 si 3/8 reprezinta dimensiunea patratului care intra in tubulara.
Cu alte cuvinte, jumatate de inch, un sfert de inch si 3/8 din inch.
In functie de forta necesara desfacerii putem folosi una dintre variante.
Daca nu exista spatiu suficient pentru un clichet mare (1/2), putem folosi clichete mai mici.
Piulita de planetara se desface cu o tubulara tip splina (12 colturi) de 36 mm.
E nevoie de foarte multa forta, eu in general le desfac cu o cheie dinamometrica foarte mare.
#20
Posted 25 November 2012 - 07:49 PM