Se pare ca BMW a produs cea mai versatila familie de motoare de serie, care au ajuns sa echipeze de la compactul sportiv legendar BMW 2002 pina la supercar-ul M1, si de la masinile de raliu si touring M3 E30 pina la motoarele de Formula 2 si de F1 care au propulsat echipa Brabham la atitea victorii.
Mica istorie:
1962: Street - Motorul cu cod M10 - motorul originar de la care a pornit totul, sohc 8v patru cilindri in linie. A echipat BMW 1500 si 2002 (compact sport legendar). Intre 1499cmc - 1990 cmc
1966: Race - primul derivat din motorul originar M10, motorul de Formula 2, care pentru a spori confuzie este codificat tot M10, ca si motorul de serie pentru masinile de sosea). Dohc 16v, 1990 cmc, design radical al chiulasei cu supape de admisie intre arborii cu came. Dezvolta 300 CP pe nitrometan obtinind acceleratii record.
1968: Street and Race - M30, derivat cu sase cilindri in linie al lui M10, echipind modelul 3.0CSL. Intre 2693 cmc - 3430 cmc.
1970: Race - M12, a treia varianta de design pentru chulasa motorului pentru Formula 2, combustibil conventional, dominare totala in Formula 2.
1974: Street - M31, derivat din M10 originar, echipind modelul 2002 Turbo, prima masina europeana cu motor turboalimentat, 1990 cmc, 170 CP.
1978: Street (Race?) - M88/1, dohc, 24v, dezvoltat pentru supercarul M1, 3453 cmc, 273 CP
1981: Race - M12, motorul de Formula 1 turboalimentat, derivat din M12, 1.5 litri, 1500 cmc, 850 CP in format de cursa si 1400 CP in format de calificare, cistigator de campionat impreuna cu echipa Brabham, ulterior redenumit Megatron. Si nu vorbim doar de structura familiei de motoare, BMW Motorsport a folosit in realitate 1500 de blocuri motor recuperate de la fiare vechi pentru ca un bloc motor mai vechi are mai putine elemente stresoare ramase in el.
1982: Street - M88/3 sau S38, derivat din M88/1, folosit in modelele M5 ale generatiilor E28 rechin si E 34, 3453 cmc, 282 CP, crescind ulterior la 3795 cmc, 335 CP
1986: Street and Race - S14, motorul lui BMW M3 E30. practic este 2/3 din motorul S38. Dohc, 16v, 2302 cmc, 197 cmc, si in continuare unul din cele mai bune si dorite M3-uri.
1988: Street and Race - mai multa putere pentru M3 Evolution II, 2302 cmc, 217 CP (peste 300 CP in specificatia de curse). Producerea motoarelor standard din seria M10 inceteaza.
1990: Street and Race - S14, si mai multa putere pentru M3 Sport Evolution. 2467 cmc, 235 CP (peste 340 CP in specificatia de curse).
NU a existat niciodata o alta familie de motoare atit de versatila.
This post has been edited by Frank SF: 30 September 2010 - 10:46 AM